INSTYTUT MATEMATYKI

Uniwersytet w Siedlcach

 

Studia I stopnia na kierunku matematyka to studia 3-letnie, a uzyskiwany tytuł - licencjat.

 

Absolwent posiada umiejętność przedstawiania treści matematycznych i przeprowadzania krótkich dowodów, formułowania problemów w sposób matematyczny, dokonywania złożonych obliczeń, posługiwania się narzędziami informatycznymi przy rozwiązywaniu różnych problemów matematycznych, korzystania z modeli matematycznych niezbędnych w zastosowaniach matematyki.

Studenci mają do wyboru trzy specjalności:

  • matematyka finansowa i aktuarialna,
  • matematyka w finansach i ekonomii,
  • statystyczna analiza danych.

Charakterystyka specjalności

Absolwent specjalności matematyka finansowa i aktuarialna oprócz podstawowej wiedzy matematycznej posiada kompetencje stosowania metod stochastycznych w inwestowaniu, obliczania miary ryzyka finansowego, przeprowadzania kalkulacji składek w ubezpieczeniach, sporządzania rachunku zysków i strat, budowania modeli matematycznych mających zastosowanie w finansach, rozwiązywania konkretnych problemów z zakresu rynków finansowych i działania banków oraz firm ubezpieczeniowych. Jest przygotowany do egzaminu uprawniającego do wykonywania zawodu maklera giełdowego oraz aktuariusza.

Absolwent specjalności matematyka w finansach i ekonomii oprócz podstawowej wiedzy matematycznej i ekonomicznej uzyskuje kompetencje budowania modeli matematycznych mających zastosowanie w naukach ekonomicznych, stosowania zasad rachunkowości, księgowania i sporządzania sprawozdań finansowych, wykorzystywania wiedzy rachunkowej w decyzjach strategicznych i operacyjnych przedsiębiorstw.

Absolwent specjalności statystyczna analiza danych nabędzie wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania dużymi zbiorami danych, ich przetwarzania i prowadzenia wielowymiarowych analiz statystycznych przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania. Uzyska również praktyczne umiejętności w zakresie formułowania problemów w sposób matematyczny, dokonywania złożonych obliczeń, posługiwania się narzędziami informatycznymi do opracowania i prezentacji danych, budowania modeli eksploracji danych oraz stosowania ich do prognozowania wybranych procesów ekonomicznych, finansowych i społecznych. W trakcie studiów przewidziane są zajęcia z praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy - case study.

Co po studiach?

Absolwenci kierunku matematyka mogą być zatrudniani np.:

  • w instytucjach finansowych (m. in. jako doradcy w bankach i towarzystwach ubezpieczeniowych),
  • w przedsiębiorstwach gospodarczych i handlowych (marketing, badania sondażowe itd.),
  • w biurach rachunkowych, działach ekonomicznych i w księgowości,
  • w instytucjach zajmujących się badaniami opinii społecznej,
  • jako specjaliści od opracowań statystycznych w urzędach, służbie zdrowia i innych instytucjach,
  • jako pracownicy ośrodków badawczych i obliczeniowych.

Zarejestruj się w IRK!

 

SZKOŁY PODSTAWOWE

w kategorii klas czwartych

I miejsce

Szkoła Podstawowa nr 12 w Siedlcach

Krystian Jóźwiak

Mateusz Kachniarz

Marek Rak

II miejsce

Szkoła Podstawowa nr 10 w Siedlcach

Liliana Dymowska

Jakub Adamczyk

Maciej Jezierski

III miejsce

Szkoła Podstawowa w Zespole Oświatowym w Golicach

Gabriela Bałkowiec

Michał Kliczek

Maximilian Radoi

w kategorii klas piątych

I miejsce

Szkoła Podstawowa nr 12 w Siedlcach

Hanna Chaciak

Dominik Redzik

Wiktor Wróblewski

II miejsce

Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi w Siedlcach

Krzysztof Krasuski

Franciszek Radzikowski

Michał Skolimowski

III miejsce

Szkoła Podstawowa nr 1 w Siedlcach

Aleksandra Oksiejuk

Wiktor Wyszomierski

Dominik Grochowski

w kategorii klas szóstych

I miejsce

Szkoły Podstawowej w Zespole Oświatowym w Nowych Iganiach

Mikołaj Piotrowski

Antoni Płudowski

Michalina Stańczuk

II miejsce

Szkoły Podstawowej nr 4

Julia Chodowiec

Antonina Anusiewicz

Krzysztof Kozak

III miejsce

Szkoła Podstawowa nr 12 w Siedlcach

Magdalena Sawicka

Hanna Szewczuk

Kornel Arct

w kategorii klas siódmych

I miejsce

Szkoła Podstawowa nr 10 w Siedlcach

Filip Gochnio

Oliwier Major

Oliwier Skóra

II miejsce

Szkoła Podstawowa nr 7 w Siedlcach

Mateusz Piwko

Bartosz Jastrzębski

Anna Maksymiak

III miejsce

Szkoła Podstawowa w Zespole Oświatowym w Nowych Iganiach

Piotr Todorski

Dawid Czarnocki

Dawid Bekiesza

w kategorii klas ósmych

I miejsce

Szkoła Podstawowa nr 4 w Siedlcach

Michał Mazurek

Szymon Zakolski

Bartosz Stus

II miejsce

Szkoła Podstawowa nr 10 w Siedlcach

Jan Wójcik

Aleksander Szewczyk

Jakub Wardak

III miejsce

Szkoła Podstawowa nr 5 w Siedlcach

Karolina Wąsowska

Piotr Piekarski

Aleksandra Belniak

SZKOŁY ŚREDNIE

 w kategorii I klas

I miejsce

I Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach

Kaja Syczewska

Patryk Włodarczyk

Natalia Filipowicz

II miejsce

IV LO w Siedlcach

Blanka Piotrowska

Elina Simonyan

Michał Bielecki

III miejsce

I Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach

Natalia Gelo

Łukasz Rawa

Dominik Marczak

w kategorii II klas

I miejsce

I Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach

Michalina Antosik

Bartosz Masiak

Mateusz Czarnocki

II miejsce

IV LO w Siedlcach

Julia Bąbiak

Sandra Bąbiak

Bartosz Krzyżaniak

III miejsce

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Siedlcach

Bartosz Jastrzębski

Artur Czarnocki

Monika Mularzuk

w kategorii III klas

I miejsce

I Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach

Bartosz Burgs

Konrad Skwierczyński

Dominik Rojek

II miejsce

I Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach

Kuba Matejczuk

Michał Szponar

Paweł Czerniec

III miejsce

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Siedlcach

Maciej Strus

Adrian Piskorz

Kacper Wiewiórka

w kategorii IV klas

I miejsce

I Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach

Liwia Karakula

Natalia Biernacka

Weronika Koszel

II miejsce

I Katolickie Liceum Ogólnokształcące w Siedlcach

Aleksander Miszczak

Kacper Markiewicz

Bartosz Łubański

III miejsce

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 3 w Siedlcach

Emilia Guzek

Karolina Gumienniczuk

Natalia Wielogórska

 

 

Studia I stopnia na kierunku ANALIZA DANYCH to studia 3-letnie o profilu praktycznym, a uzyskiwany tytuł - licencjat.

 

Absolwent kierunku ANALIZA DANYCH zdobędzie podstawową wiedzę z zakresu matematyki, statystyki oraz narzędzi informatycznych stosowanych w analizie danych.

Nabędzie umiejętności w zakresie obróbki Big Data: ich przetwarzania, prowadzenia wielowymiarowych analiz statystycznych, w oparciu o metody data mining, sieci neuronowe, prognozowania zjawisk, przy wykorzystaniu specjalistycznego oprogramowania.

Program studiów obejmuje także pół roku praktyk zawodowych, które pozwalają na poszerzenie wiedzy, umiejętności praktycznych i kompetencji niezbędnych w wykonywaniu pracy zawodowej.

Co po studiach?

Absolwenci kierunku ANALIZA DANYCH mogą być zatrudniani np.:

  • we wszelkiego rodzaju firmach branży IT,
  • instytucjach naukowo-badawczych,
  • instutucjach finansowych,
  • instytucjach administracji publicznej i państwowej,
  • w średnich i dużych zakładach produkcyjnych ze wszystkich branż i dziedzin gospodarki,
  • w ośrodkach badania opinii publicznej.

Mogą pracować jako analitycy danych finansowych, czy biznesowych, eksperci ds. eksploracji danych, programiści czy też projektanci baz danych. Ich umiejętności znajdą zastosowanie nawet w polityce, gdzie analizuje się dane sondażowe.
Analitycy danych posiadają nieograniczone możliwości rozwoju kariery zawodowej. Są to obecnie jedni z najbardziej poszukiwanych fachowców na rynku pracy.

Zarejestruj się w IRK!

Rok 2024

DECYZJA Nr 1/2024 z dnia 29 czerwca 2024 roku w sprawie powołania opiekuna praktyk

Rok 2023

DECYZJA Nr 1/2023 z dnia 30 stycznia 2023 roku w sprawie zmian w składzie zespołu do analizy i oceny weryfikacji efektów uczenia się 

DECYZJA Nr 2/2023 z dnia 30 października 2023 roku w sprawie zmian w składzie Rady Dyscypliny Instytutu Matematyki

Rok 2022

DECYZJA Nr 1/2022 z dnia 22 lutego 2022 roku w sprawie zmian w składzie zespołu do analizy i oceny weryfikacji efektów uczenia się 

DECYZJA Nr 2/2022 z dnia 22 lutego 2022 roku w sprawie zmian w składzie Rady Dyscypliny Instytutu Matematyki

DECYZJA Nr 3/2022 z dnia 17 października 2022 roku w sprawie zmian w składzie Rady Dyscypliny Instytutu Matematyki

DECYZJA Nr 4/2022 z dnia 28 października 2022 roku w sprawie powołania zespołu ds. utworzenia planu i programu studiów w dyscyplinie matematyka w ramach Szkoły Doktorskiej

Rok 2021

DECYZJA Nr 1/2021 z dnia 18 lutego 2021 roku w sprawie powołania koordynatora ds. kryterium II ewaluacji działalności naukowej Instytutu Matematyki

DECYZJA Nr 2/2021 z dnia 28 października 2021 roku w sprawie uzupełnienia składu Rady Dyscypliny Instytutu Matematyki

Rok 2020

DECYZJA Nr 1/2020 z dnia 12 listpada 2020 roku w sprawie powołania Rady Dyscypliny Instytutu Matematyki

DECYZJA Nr 2/2020 z dnia 12 listopada 2020 roku w sprawie powołania Zespołu ds. Programów Studiów w Instytucie Matematyki

DECYZJA Nr 3/2020 z dnia 13 listopada 2020 roku w sprawie powołania instytutowego koordynatora Programu Erasmus+

DECYZJA Nr 4/2020 z dnia 16 listopada 2020 roku w sprawie powołania koordynatora ds. mediów społecznościowych Instytutu Matematyki